Konferencja 4Design Days w Katowickim MCK i Spodku

Większość projektów powstających w naszej pracowni to sklepy w centrach handlowych, a więc wszystkie trendy i zmiany na rynku retail dotyczą również nas.

Kilka haseł jakie mogliśmy usłyszeć na forum:

Obecne centra handlowe to przeszłość nie tylko na poziomie designu, ale również na poziomie relacji najemca, wynajmujący, klient.
Jednym z ostatnich dużych CH w Polsce to Galeria Młociny w Warszawie. Przyszłość należy do mniejszych - convenience centres.
Wchodzimy w obiekty V generacji z pod znaku "III miejsca" - dom, praca, CH - spędzanie czasu. To powoduje zmiany w podziale powierzchni - funkcje dodatkowe jak: wypoczynek, rozrywka, kultura, gastronomia (food is a fashion) powiększają swój udział z 5 do 20% względem powierzchni podstawowej (handlu).

Nowoczesne CH to bardzo dobre zarządzanie, muszą mieć swoją specyfikę, a klienci zamienią się w gości.

Zauważalne są zmiany u poszczególnych najemców. Powierzchnie sklepów są większe, tak aby można było dodać funkcje - miejsce na konsole, do słuchania muzyki nawet w sklepach odzieżowych. Technologia będzie coraz bardziej rozpowszechniona od tej widocznej (inteligentne przymierzalnie, automatyczne płatności) po te ukryte - sterowanie oświetleniem i klimatyzacją na podstawie rzeczywistych map ruchu i ciepła.

Te wszystkie trendy wskazują na to że procesy projektowe będą bardziej złożone, projekty branżowe zaawansowane technologicznie, a tworzenie aranżacji wzbogacone o nowe przenikające się funkcje.